Agent provocateur V.S. Naipaul zet weer grof geschut in

In de nieuwe essaybundel van Nobelprijswinnaar V.S. Naipaul, A Writer’s People: Ways of Looking and Feeling loert de controverse alweer - haast onvermijdelijk - om de hoek. The Times bericht dat Naipauls portret van Mahatma Ghandi in India, het land van zijn voorvaderen, bij de nationalistische pleitbezorgers van het subcontinent op grote tegenstand stoot. Naipaul beweert dat Ghandi zijn imago als boer cultiveerde, en dat wordt hem niet in dank afgenomen. De op Trinidad geboren Naipaul (°1932) werd bekend als de schrijver van klassiekers als Een huis voor meneer Biswas (1961) en Een bocht in de rivier (1979), maar vooral zijn talent om vijanden te maken is tegenwoordig geruchtmakend. In Among the Believers. An Islamitic Journey uit 1981 besprak Naipaul het nihilisme van het islamfundamentalisme. In progressieve universitaire kringen werd hij voor dat boek met pek en veren besmeurd. Naipaul haalt deze episode nu gretig aan om kortweg voor de afschaffing van de departementen Engels aan de universiteiten te pleiten. 'Dat zou het intellectuele leven een grote boost geven. Die mensen zouden vrijkomen om op de bus te werken.' De eigenzinnige Nobelprijswinnaar 2001 werd door Paul Theroux, zijn voormalige beschermeling en collega-reisschrijver, vakkundig maar vilein gefileerd in Sir Vidia’s Shadow (2001). Naipaul wordt wel vaker vergeleken met Joseph Conrad, een andere reactionaire schrijver-inwijkeling. Conrads portret van de anarchistische bommenlegger Verloc in The Secret Agent kan, een eeuw nadat het werd geschreven, gelezen worden als een voorafwijzing, in illo tempore, op het terroristische tijdperk.
Tags: Britse literatuur, Nobelprijs
Geplaatst door Hans Cottyn op 30-08-2007
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening