'E-boeken zorgen voor opvolgliteratuur en blockbusters' en andere voorspellingen

Het e-book doet sinds jaar en dag vele visionairen in de pen kruipen, maar recent zien we toch alweer een nieuwe hausse van e-berichten. Een kort overzicht met believers en millenaristen, à charge en à décharge.

°°In Nederland verscheen in het Financieel Dagblad vorige week een opiniestuk waarin veertien gearriveerde schrijvers hun zorg uiten over de digitale toekomst. De auteurs, met onder hen Anna Enquist, Simone van der Vlugt, Bernlef, Geert Mak, Tommy Wieringa en Abdelkader Benali vrezen dat hun uitgevers te afwachtend zijn om e-boeken goed te exploiteren. "Veel ondernemers in het boekenvak, onder wie nogal wat uitgevers, staan als verlamd te kijken, als 19de-eeuwse beurtschippers die de eerste stoomtrein door de polder zien tuffen. (...) De industrie die bemiddelt tussen schrijver en lezer is een complex, 19de-eeuws bouwwerk geworden met veel gangen en trappen en vergaderzalen. Het is mooi, maar het heeft zijn beste tijd gehad."

Omdat uitgevers te traag op de digitalisering van het boekenvak reageerden, zijn boekenhandelsconcern in het gat gesprongen, zo menen de auteurs vast te stellen. De uitgevers moeten maar eens wakker worden om rond de distributie, beveiliging en exploitatie van de backlists op korte termijn nieuwe initiatieven te nemen. Naast een verlaging van de BTW op e-books, pleiten ze ervoor om alvast de publicatie van het e-boek een jaar na dat van het papieren boek te zetten.

Maar Stichting Auteursdomein, een door auteurs en vertalers bestuurde uitgeverij op non-profit basis die boeken langer leverbaar wil houden, vreest dat het uitstellen van het e-boek zal leiden tot piraterij. "De auteurs lijken niet op de hoogte te zijn dat een gedrukt boek kan worden gescand en dat zo'n scan met behulp van optische tekstherkenning in een handomdraai kan worden omgezet naar een onbeveiligd e-boek. Het papieren boek is het grootste veiligheidsrisico voor de digitale exploitatie geworden."

°°In een andere reactie op het stuk in FD poneert Niels Aalberts - een man uit de muziekbranche - dat "in deze turbulente tijden alles bij het oude houden het laatste is dat schrijvers en uitgevers moeten doen." Wie uiteindelijk het laatste woord zal hebben, zo betoogt Aalberts, is de consument. Hij heeft geen boodschap aan argumenten als "hoge ontwikkelingskosten" of "te lage opbrengsten". De tussenpersoon - boekenwinkel en uitgever - zal duidelijk zijn meerwaarde moeten bewijzen of hij gaat eruit.

Eileen Gittins van de self-publisher Blurb.com ziet alvast dat traditionele uitgevers mikken op blockbusters en vervolgverhalen en beweert dat dit het gevolg is van het uitblijven van het grote succes van de e-boeken. In navolging van de Stieg Larssons en Michael Connely's van deze wereld zullen uitgevers meer zulke boeken uitbrengen. De grootste kost van een uitgever, aldus Gittins, is het ontwikkelen en marketen van een auteur, niet het maken van een hard copy of een elektronisch boek. "Uitgevers sparen geen geld met de e-books, al die kosten zijn er nog. Daarom zullen ze vooralsnog op veilig spelen en succesvolle auteurs gewoon vragen hun bestsellers nog eens dunnetjes over te doen," zo zei Gittins aan Reuters.

 

Ook in de wereld van de gadgets heersen ondertussen nog steeds geruchten en rumoer. Boekhandelketen Barnes & Noble lanceerde na tegenvallende verkoopcijfers van het klassieke boek zijn eigen e-reader, de Nook, en verlaagde die recent in prijs. Amazon reageerde en maakte zijn Kindle goedkoper. De prijzenslag tussen de verschillende verkopers van hardware lijkt nog niet ten einde. Een en ander leidde alvast tot het faillissement van de Nederlandse e-readerfabrikant iRex Technologies die de iLiad op de markt bracht. Het begin van het einde voor de elektronische boek zoals we het nu kennen, volgens sommigen die in de iPad de toekomst zien.

Timo Boezeman vat het goed samen: "Voor de gemiddelde consument maakt het niet uit dat een eInk-scherm fijner leest dan een iPad-scherm (...). Het zal ook in deze strijd worden uitgemaakt door een combinatie van aanbod (titels), gemak (om legaal aan te kunnen schaffen: Amazon, BOL.com, iBooks) en apparaat (functies, gemak, prijsstelling, verkrijgbaarheid). Kortom, staar je niet blind op wat een apparaat kan, niet kan of zou moeten kunnen, maar kijk naar het totaalplaatje. En vergeet een ding niet: de gebruiker. Die bepaalt uiteindelijk wat wel of geen succes zal worden."

Tags: Digitalisering
Geplaatst door Hans Cottyn op 02-07-2010 om 11:39
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening