Literair supplement - aflevering 11

Literaire recensies in Vlaamse en Nederlandse dag- en weekbladen, wekelijks voor u uitgezocht en becommentarieerd, periode 27-31 juli. In samenwerking met de Amsterdamse Athenaeum Boekhandel.

 

Maarten Doorman opent de boekenpagina's van de Volkskrant met een stuk over Roger Scrutons Schoonheid ("een filosofisch exposé en tegelijk een hartstochtelijk pleidooi voor een herwaardering van schoonheid") en Hans Bouman leest de nieuwe Toby Litt (foto), King Death ("een cerebraal genoegen. Het is onderhoudend, humoristisch, schokkend, soms bloedstollend, maar roept je vervolgens weer tot de orde.") Verder visuele aandacht voor de Puffin-kinderboeken van Penguin.

 

Janita Monna gaat in de boekenbijlage van Trouw, net als NRC's Michiel Leezenberg, in op Moderne Turkse poëzie, en laat zich verrassen door "fabelachtige werk van Behçet Ncatigil" en "Ilhan Berk". "De Turkse poëzie zou tot op heden weinig bekend zijn buiten de landsgrenzen. Het is te hopen dat deze bloemlezing daar verandering in brengt. Voor wie naar Turkije op vakantie gaat deze zomer: stop het in de koffer en dompel je behalve in de Egeïsche zee onder in deze bijzondere en rijke poëzie."

 

In Boeken van NRC Handelsblad van voorbije vrijdag interviewt Bas Heijne in de middenpagina's David Van Reybrouck ("Mijn kijk op de geschiedenis heeft veel te danken aan de klassieke tragedie. Het is geen strijd tussen de goeden en de slechten. Er is ook geen sprake van reusachtige, zorgvuldige uitgewerkte samenzweringen die uiteindelijk hun beslag krijgen. Het is het verhaal van individuen die in een bepaalde context op een gegeven moment beslissingen nemen die volgens hun eigen logica coherent zijn, maar die toch tot confrontaties leiden."). Verder recensies van Moderne Turkse poëzie (Michiel Leezenberg: "De eerste en grootste verrassing is wellicht dat de moderne Turkse dichtkunst minstens zo sterk gevormd is door de moderne Europese poëzie als door de klassieke islamitische tradities."), nieuwe Claudelvertalingen (Marco Kamphuis: Alles waar ik spijt van heb "is een bekwaam gecomponeerde vertelling' en Tot ziens, meneer Friant "maakt [...] een vrijblijvende indruk") en Tsead Bruinja's poëziebundel Overwoekerd (Guus Middag: "Misschien wil hij wel liever een columnist zijn dan een dichter, heb ik tijdens het lezen meer dan eens gedacht. Als hij een dichter wil zijn, dan zal hij volgens mij moeten kiezen uit de vele sprekers die hij nu nog allemaal naast elkaar aan het woord laat.").

 

In De Republiek der Letteren van Vrij Nederland drie biografen aan het woord: Reve-biograaf Nop Maas (foto), Vasalis-biograaf Maaike Meijer en Max Arian, de biograaf van Willem Sandberg, over identificatie met hun 'object' van onderzoek (Meijer: "Soms ga ik zo in haar op dat ik haar even ben en mijn eigen leven vergeet. Dan ontwaak ik en denk: goh, ik heb zelf ook nog een leven, maar wat was dat ook alweer?"). Jeroen Vullings reflecteert over het tweede deel van de Reve-biografie van Maas en stelt dat die "merkbaar geschreven is voor de Reve-lezers die nog in leven zijn, niet voor de literaire eeuwigheid". Verder een bespreking van de verzamelde volksverhalen in Bloei van Marita de Sterck, die volgens Marte Kaan een "relativerend perspectief bieden op de westerse houding ten aanzien van seksualiteit". Rob Schouten las de jongste bundel van Jos Versteegen, Zijn overhemden op jouw huid: "Goed voor weemoedig terugblikken, dromen van vroeger en ook niet veel meer."

 

Voor Uitgelezen, de boekenbijlage van De Morgen bespreekt Koen Vidal Aller/Retour, het werk waarvoor auteur en theatermaker Michael De Cock samen met fotograaf Stephan Vanfleteren optrok met mensen die vanuit Afrika de levensgevaarlijke sprong naar Europa wagen. Dirk Leyman voorbeschouwt het programma Uitgelezen aan zee, de zomereditie van het boekenprogramma van De Morgen en kunstencentrum Vooruit, die doorgaat tijdens het Theater aan Zeefestival te Oostende (zie onze agenda onderaan de site). Marnix Verplancke las Wat we niet zagen aankomen van Steven Amsterdam, waarin een beschaving wordt geschetst die tot een dieptepunt is gezonken en iedereen onophoudelijk onzeker is over zijn verdere bestaan. Bart Holsters sprak met Maj Sjöwall die met weemoed terugkijkt op de jaren toen ze samen met haar partner Per Wahlöö de tien boeken rond Martin Beck creëerde. In De Leesketting neemt muzikant Rudy Trouvé Wij drieën van Julia Blackburn in ontvangst en schenkt Alfa Amerika van Jan Van Loy aan acteur Jos Geens, "een iel goei boek" voor een hartstochtelijk lezer". Ook nog aandacht voor twee nieuwe adolescentenromans van David Almond en Jenny Valentine.

 

Als aanrader van de week stelt Mark Cloostermans in De Standaard der Letteren En het vergeten zo lang van Pauline Slot voor, de geromantiseerde biografie van Pablo Neruda's eerste echtgenote Maruca is "een realistisch, overtuigend en werkelijk roerend portret". John Vervoort lijst nog enkele zomerthrillers op; Richard Price, Anne Holt, Daniel Silva, Karin Slaughter en Sara Paretsky kapen de meeste sterren weg, de recentste Elizabeth George had het daarentegen met honderden bladzijden minder gekund. Kathy Mathys interviewt Sarah Hall, die haalde met De Michelangelo van Coney Island en Portret van een dode man telkens de shortlist van de Man Booker Prize; "verlies, identiteit, ingewikkelde relaties en vervallen industrie; dat houdt me bezig, vraag me niet waarom". De poëzie in de bundel Overwoekerd van Tsead Bruinja is tragisch, ironisch en brengt in de lezer in verwarring, stelt Luuk Gruwez én de Nederlands Friese dichter "beschikt over een van de dankbaarste poëtische kwaliteiten: de melancholie van de clown". Net als haar collega's recensenten her en der is ook Kathy Mathys onder de indruk van Het punt Omega van Don DeLillo, ze bestempelt de dunne roman als een succes "op emotioneel en filosofisch vlak". Voor Zomerhit blikt Harold Polis terug op Het beslissende moment van Malcolm Gladwell, een schaamteloos positief boek uit 2000. Buzzboek deze week is De verborgen geschiedenis van Courtillon van Charles Lewinsky, John Vervoort ziet in "dit lekker leesvoer" een gegarandeerd leesclubsucces.

 

Boek van de week in Knack is De nieuwkomers van Lojze Kovacic. Het herontdekte werk uit 1984 over een familie verschoppelingen die uit Zwitserland naar Slovenië worden verbannen is een roman van sterke beelden, vindt Piet de Moor, al staat de vertaling helaas vol spelfouten. Bart Van der Straeten gaat op zoek naar de betekenis in de dichtbundel Terrein van Erik Lindner; die blijkt moeilijk vast te leggen want "de poëzie van Lindner laat de lezer met een enigszins leeg gevoel achter: schuilt er eigenlijk wel iets achter Lindners vrij eenvoudig klinkende observaties?". Verder nog lof van Lukas De Vos voor Jan Costin Wagner die met Voor de Leeuwen alweer "een uitstekende dieptepsychologische thriller" aflevert.


Herman Stevens herleest voor Het Parool Alain-Fourniers De grote Meaulnes (ditmaal in vertaling van Mario Molegraaf. Stevens: "zo'n meeslepende roman [...] doordat het verhaal de manier weerspiegelt waarop we lezen. Lezen is een tocht door onbekend terrein, en we moeten maar afwachten of er wel een naam bestaat voor de bestemming." Maar: "eerlijk gezegd zie ik niet waarom Molegraaf zo veel beter zou zijn [dan Max Nord]"). Daarnaast bespreekt Alle Lansu Siegfried Lenz, Een minuut stilte: "een prachtig boekje dat je in één zomeravond uitleest".

 

In De Groene Amsterdammer bespreekt Maria Vlaar Jáchym Topols De werkplaats van de duivel ("In dit schrijnende én hilarische boek, dat aanzet tot nadenken over de vele valkuilen van geschiedschrijving en verwerking van oorlogsleed, dragen alle hoofdpersonen schuld.") en Marja Pruis oppert de mogelijkheid dat "sfeer, verhaal en levendigheid" in Wrap, de derde roman van Chiara Tissen, "wel eens beter op hun plaats zouden kunnen vallen in een gefilmde versie." Over het boek is ze gematigd positief. Volgens Erik Linder is de bundel De zeilen van de aarde van Han van der Vegt "een prettige hernieuwde kennismaking met een zeer uitzonderlijk, bijzonder dichter". En er is nog meer aandacht voor poëzie in het stuk waarin Piet Gerbrandy verklaart jeuk te krijgen van Wiegeliederen en Blaaskikkermuziek, de zesde bundel van Wouter Godijn, "Maar wat jeukt blijft wel om aandacht zeuren. (...) Wat Godijn maakt is onaf, zelden mooi en al helemaal niet bevredigend. Daarom is het uiterst effectieve poëzie." Verder een bespreking van drie graphic novels. Gerd Zeegers is vooral gecharmeerd van Marc Legendres Reynaert de Vos, "een merkwaardig boek, door de combinatie van oude rijmen en flitsende graphics, maar juist die onwaarschijnlijke mix maakt dat het boek ver boven de middelmaat van de meeste getekende verhalen uitstijgt."

 

Irene Start interviewde voor Elsevier Frank Schätzing (De zwerm, Limiet: "De natuur is de natuur, en die kent geen emoties, geen gerechtigheid. Het is gewoon zo dat degene die het beste anticipeert, de grootste overlevingskansen heeft.') en besprak Julie Orringers De onzichtbare brug ("Het is de vraag of het Nederlandse lezerspubliek deze zoete oorlogsfantasie net zo zal waarderen [als het Amerikaanse].").

Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening