Nederlandse webwinkel Bol.com lonkt naar België

De Nederlandse webwinkel Bol.com gaat zijn dienstverlening in België verbeteren en het merk nadrukkelijker in de markt zetten. Momenteel haalt Bol.com in België een omzet van een paar miljoen euro bij zo'n 25.000 vaste klanten. In Nederland bedroeg de omzet van de internetwinkel in 2009 268 miljoen euro, met veertien miljoen verkochte producten en ongeveer 2,5 miljoen klanten. Bol.com heeft zich in Nederland ontpopt tot de grootste onlineboeken-, entertainment en electronicaverkoper. "We hebben ons voorheen niet goed gerealiseerd hoeveel Belgen al bij ons kopen", aldus directeur Daniël Ropers. "In het verleden blonken we daar niet uit in snelle levertijd en betaalgemak, zoals we dat in Nederland wel doen. Dat willen we veranderen." Om dit te bereiken wil het bedrijf populaire producten die voor 13.00 uur zijn besteld, al de volgende dag aan huis bezorgen. Voorheen was de levertijd twee à drie dagen. Ook kunnen voortaan specifiek Belgische betaalmogelijkheden worden gebruikt en komt er een Belgisch klantenservicenummer. In het assortiment worden ook specifiek Belgische producten zoals dvd's van FC De Kampioenen, Code 37 of de "boeken van Pjeroo Roobjee en de muziek van Daan en Absynthe Minded" aangeboden.

In België hinkt het onlineshoppen nog steeds flink achterop tegenover de omringende landen: slechts 3,5 procent van boeken, dvd's of games wordt via het internet verkocht. Dat heeft onder meer te maken met een dichtvertakt en nabij winkelnet en een niet altijd zo efficiënte postbedeling. In Nederland is er bijvoorbeeld ook op zaterdag post. Proxis.com, onderdeel van de keten Club, realiseert een omzet van circa 10 miljoen euro en is met 1 tot 2 miljoen artikelen de voorzichtige Belgische marktleider qua onlineboekenverkoop. Zij maken zich sterk het offensief van Bol.com het hoofd te kunnen bieden door goedkopere prijzen. Overigens leveren ook Cosmox.be en Azur.be een aantal populaire titels binnen de 24 uur. Maar Bol.com rekent, dankzij zijn verbeteringen en de marketing, het komende jaar op minimaal een verdubbeling van omzet en klantenaantal in België. Zie de berichtgeving in De Tijd en in Trends vandaag.

Tags: Boekhandel
Geplaatst door Dirk Leyman op 26-08-2010
Verwante berichten
Reacties

Hoewel ik af en toe ook al eens iets online bestel, denk ik niet dat een snelle(re) levertijd de juiste speerpunt is om van de onlineverkoop een succes te maken. Wat maakt het de lezer uit of hij nu een dag of drie dagen moet wachten op een boek? Wat in mijn ogen wel doorslaggevend kan zijn is de prijs. Het is niet voor niets dat telkens weer die midprice edities vlotjes over de toonbank gaan. Maar de ervaring leert dat de meeste online boekverkopers zich houden aan de officiële boekenprijs of kleine kortingen aanbieden die meteen teniet gedaan worden door de extra leveringskosten die aangerekend worden. Waarom zou ik dan het boek voor die zelfde prijs niet gewoon gaan kopen in de winkel in het dorp en de locale middenstander - die voor mij een gezicht heeft - laten meegenieten? En dan heb ik tevens mijn boek meteen in handen; niet één of drie dagen later, als dat argument toch belangrijk zou zijn. Maar in de concurrentieslag die de onlinewinkels mogelijk in de toekomst gaan uitvechten, heeft Bol.com wel een groot nadeel: als Nederlands bedrijf is het bij wet gebonden aan de officiële boekenprijs. In België geldt die verplichting bij mijn weten nog niet. Tenzij natuurlijk ook in België de boekenprijs bij wet eenduidig vastgelegd gaat worden. Of Bol.com zich (ook) vestigt in Vlaanderen ...

geplaatst door Eric Diepvens op vrijdag 27 augustus 2010 om 09u06
Geef uw mening