'Opzij' publiceert lovende recensie van onafgewerkte roman

In het nakende septembernummer van het feministische maandblad Opzij staat een lovende recensie van de roman Stille mensen van Esther Ending (foto). De recensente Daniëlle Serdijn is niet zuinig met lof over de "kraakpandsaga", die "een bomvolle, geëngageerde roman" wordt genoemd. Uiteindelijk deelt de recensente drie sterren uit. Coup de théâtre. Want vreemd genoeg is het boek nog niet verschenen, meer zelfs: het boek is niet eens afgewerkt, zo ontdekte HP/De Tijd.

Het gebeurt tegenwoordig wel vaker dat recensies een tijdje voor de publicatie van een boek verschijnen. Maar wat Opzij doet is wel hoogst eigenaardig. Gevraagd naar commentaar bij uitgever Prometheus, die het boek van Ending onder dak heeft, reageert Anne van Berkel: "Het boek is helemaal nog niet af. Er is nog geen manuscript en er is ook nog geen drukproef de deur uitgegaan. Het is me een raadsel hoe Opzij het boek kan recenseren. Esther is net over de helft van het boek." Serdijn heeft nochtans een goede reputatie als recensente: ze werkt bij de Volkskrant en is ook jurylid bij de BNG Nieuwe Literatuurprijs.

Esther Endings boek was aangekondigd in de najaarscatalogus van Prometheus, maar die datum zou verschuiven. Bij de uitgeverij merken ze dat Serdijn het boek dus gerecenseerd heeft aan de hand van een flaptekst? "Inderdaad", zo reageren ze daar. Bij Opzij haalt HP/De Tijd cultuurchef Femke van Wiggen aan de telefoon, die reageert terughoudend: "Dat boek is inderdaad uitgesteld. Wij hebben een heel vroege deadline, dus dat gebeurt wel vaker." Maar hoe kan Daniëlle Serdijn een inhoudelijk oordeel vellen over een niet-bestaand boek? "Ik heb begrepen dat ze een groot deel gelezen heeft." Serdijn zelf was niet bereikbaar, meldt HP/De Tijd nog. Zie ook Literatuurlog.

Tags: Polemiek, Nederlandse literatuur
Geplaatst door Dirk Leyman op 23-08-2011
Verwante berichten